22 December 2011

Falsafah Hidup Orang Jepun,Korea & China


KAIZEN – Istilah dalam bahasa jepun,Kai bererti perubahan dan Zen bererti baik.Jadi Kaizen bererti melakukan perubahan agar menjadi lebih baik secara terus-menerus (Continous Improvement).

BUSHIDO – Bushido adalah kode atau prinsip yang dianuti oleh para samurai jepun.Prinsip bushido menekankan pada kehormatan,keberanian dan kesetian kepada atasan melebihi apapun. Pejuang samurai yang ideal adalah mereka yang tidak mempunyai rasa takut terhadap kematian tetapi mereka takut jika tugas yang diamanahkan kepada mereka tidak berhasil.

MAKOTO – Makoto bererti bersungguh-sungguh dan bertindak jujur dengan tidak berlaku curang atau khianat samaada kepada kawan mahupun lawan.

GENCHI GENBUTSU – Definisi Genchi Genbutsu dari bahasa jepun adalah ‘go and see the problem’, Genchi Genbutsu bukan sekadar teori,malah lebih menekankan kepada pratikal dimana kita harus langsung mendatangi masalah untuk mengetahui masalah tersebut.

HANSEI – Dalam bahasa Jepun,hansei bererti perenungan.Dalam pengurusan bisnes, hansei bererti peninjauan ulang secara cermat yang dilakukan setelah tindakan diambil. Tidak peduli hasil akhirnya berjaya atau gagal, mereka tetap harus meninjau hasilnya. Hansei berlawanan dengan pola pikiran ‘KALAU TIDAK ROSAK BUAT APA DIPERBAIKI’.Kebanyakkan dari kita masih menunggu rosak baru diperbaiki.


dan falsafah hidup aku pulak??????


####credit kt yg wat a.k.a edit a.k.a pemilik pic ni.....aq copy paste je dr PAK CIK GUGEL...


No comments:

Post a Comment